Subject: Puudega inimeste hüved
From: "Kristel Vallsalu - SOM" <[email-masked]>
To: "SiM info" <[email-masked]>
Cc: "Katre Pall" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Oct 2025 10:32:56 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Sellel aastal viime SA Mõttekoja Praxis eestvedamisel  ja sihtrühma
kaasates läbi uuringu, kuidas tuleks ümber korraldada täisealiste
sihtrühmas puude raskusastme tuvastamine ja puudega seotud hüved. Eesmärk
on, et süsteem toetaks inimesi paremini ja oleks selgem ning õiglasem.

Siseministeeriumi (SIM) haldusalas on välja antud mitmeid õigusakte, mis
kehtestavad puudega inimesele teatud hüved või soodustused:

1.	Vähendatud riigilõiv isikut tõendavate dokumentide taotlemisel
<https://www.riigiteataja.ee/akt/126082022012>
2.	Töökohustuse rakendamise keeld
<https://www.riigiteataja.ee/akt/122052025004?leiaKehtiv>
3.	Välismaalasele viisa andmine
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117042025013?leiaKehtiv>

Selleks, et arutada, kuidas tagada puudega inimestele nende hüvede
kasutamine ka juhul, kui puude tuvastamise süsteem ümber korraldatakse,
paluma anda nende inimeste kontaktandmed, kes ülalmainitud teemadega
tegelevad. Nende kaasamine sisulistesse arutelusse hüvede lahti sidumise
võimalikkusest puude tuvastamisest, on oluline tagamaks, et süsteemi
muudatusega, ei kaotaks puudega inimesed õigust vastavale hüvele või
soodustusele.

Samuti on oluline teada, kui palju inimesi igal aastal ülaltoodud
soodustusi/hüvesid kasutavad ning kas ja kui suur on soodustusega seotud
eelarve.

Palume saata kontaktandmed, kellega eelnimetatud teemadel  edasisi samme
planeerida hiljemalt 23.10.2025 e-posti aadressitele
[email-masked] <mailto:[email-masked]>  ja
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Lugupidamisega

Kristel Vallsalu
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee